Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
- Hvordan var reisemulighetene med tog, båt og buss mellom Oslo og Stavanger før Sørlandsbanen var ferdig?
- Hvordan var ruteopplegget på privatbanene i Vestfold, og hvor kom lokomotivene fra?
- Hvilken rolle hadde jernbanen i frakt av frukt mellom Hardanger og hovedstaden?
- Hvor lang tid har togene på Bergensbanen brukt gjennom tidene, og hvordan var togene sammensatt?
- Hvilke faste vogner for hvilke kunder gikk i godstog 5705 mellom Alnabru og Trondheim i 1986?
- Hva har deregulering av godstrafikken ført til, i form av nye selskap, transportopplegg og lokomotiver?
- Hvordan var den sivile og den militære togtrafikken under verdenskrigene?
Ja, lurer du på noe av dette og masse annet, så finner du svaret i det andre og siste bindet av bokverket Tog til alle tider, som nå er i salg og kan bestilles fra NJKs nettbutikk. Det dreier seg uten tvil om NJKs mest ambisiøse bokprosjekt noensinne. Det har som mål å gi et mest mulig helhetlig bilde av jernbanens drifts- og ruteopplegg i Norge fra 1854 og fram til i dag – gjennom tekst, tabeller og bilder. Mange vil nok finne interessante motiver som minner dem om ting de husker fra nær og fjern fortid.
Bind 1 av bokverket kom i 2018. Da var det banene øst for Oslofjorden og nordover til Narvik som var temaet. Nå er det det såkalte vestbanenettet fra Oslo og vestover samt Bergensbane-systemet som står i fokus. I tillegg er det egne kapitler om privatbanene, om godstrafikken, om togtrafikken i verdenskrigene, om ekstratog og om lokaltrafikken i Oslo-området i nyere tid. Det er også et kapittel som oppsummerer de viktigste ruteendringene kronologisk fra 1950 og fram til i dag.
Bind 2 er på 420 sider, innbundet, i format 27 x 27 cm og veier hele 2,2 kg. Foruten teksten og tabellene inneholder boka om lag 600 bilder.
Artikkelnr. | NJKTTAT2 |
---|---|
Produsent | NJK |