Butikken i Jerikoveien 20 åpner Fredag 9. Juni klokken 12:00

NSB Dieselmotorvogn Cmdo9.18292, DC

  • Tilbud
SKU
1022049
Artikkelnr.
BRA44800
Produsent
Brawa
Spesialpris kr 1 995,00 Vanlig pris kr 3 399,00
Tilgjengelighet: På lager
-
+
c

30 dager bytterett

d

Frakt fra 89 kr, Gratis frakt over 3000 kr

e

Lynrask levering

f

750 m² butikk i Oslo

Detaljer

NSB Dieselmotorvogn Cmdo 9 18292 i DC analog utførelse. Modellen har PLUX22 plugg for dekoder.

NB: Der hvor mange andre modeller med Plux22 grensesnitt klarer seg med Plux16 dekoder, må denne modellen ha en Plux22 dekoder for å benytte alle lys-funksjonene modellen byr på.

Etter 2.Verdenskrig ble det etterlatt mye tysk jernbanemateriell i Norge. Bl.a. damplokomotiver type 63a, type 61a, mange godsvogner og noen personvogner, samt 11 dieselelektriske motorvogner, derav 5 stk av typen NSB Cmdo 9 med nr. 18290-18294. 

Cmdo 9 var opprinnelig den tyske motorvognen VT 137 og i alt 136 ble bygget i årene 1932-35.  Vognen var nokså særegen og hadde en drivboggi med kobbelstenger som kraftoverføring. 
Cmdo 9 ble satt i trafikk på Solørbanen, Kongsvinger-Hamar før de ble lakkert om til NSB rødbrun med lysegule påskrifter og stripe.  18292 og 18293 ble etter revisjon av Maybach motorene i 1950 stasjonert på Dokka og kjørte strekningene Dokka-Reinsvoll-Skreia, og gjorde noen turer til Gjøvik. Togene hadde gjerne med seg «Koffert» Gx godstilhengeren som også ble brukt i togene med BM 86-87 og BM91. 

18292 og 18293 var i drift inntil 1956 og utrangert 1958.

Mer informasjon

Mer informasjon
Skala H0 / 1:87
Jernbaneselskap NSB
Sporvidde H0 / 16mm
Strømsystem DC Analog
Digitalt Grensesnitt Plux 22
Artikkelnr. BRA44800
Produsent Brawa