Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NSB Dieselmotorvogn Cmdo 9 18292 i DC analog utførelse. Modellen har PLUX22 plugg for dekoder.
NB: Der hvor mange andre modeller med Plux22 grensesnitt klarer seg med Plux16 dekoder, må denne modellen ha en Plux22 dekoder for å benytte alle lys-funksjonene modellen byr på.
Etter 2.Verdenskrig ble det etterlatt mye tysk jernbanemateriell i Norge. Bl.a. damplokomotiver type 63a, type 61a, mange godsvogner og noen personvogner, samt 11 dieselelektriske motorvogner, derav 5 stk av typen NSB Cmdo 9 med nr. 18290-18294.
Cmdo 9 var opprinnelig den tyske motorvognen VT 137 og i alt 136 ble bygget i årene 1932-35. Vognen var nokså særegen og hadde en drivboggi med kobbelstenger som kraftoverføring.
Cmdo 9 ble satt i trafikk på Solørbanen, Kongsvinger-Hamar før de ble lakkert om til NSB rødbrun med lysegule påskrifter og stripe. 18292 og 18293 ble etter revisjon av Maybach motorene i 1950 stasjonert på Dokka og kjørte strekningene Dokka-Reinsvoll-Skreia, og gjorde noen turer til Gjøvik. Togene hadde gjerne med seg «Koffert» Gx godstilhengeren som også ble brukt i togene med BM 86-87 og BM91.
18292 og 18293 var i drift inntil 1956 og utrangert 1958.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | NSB |
Sporvidde | H0 / 16mm |
Strømsystem | DC Analog |
Digitalt Grensesnitt | Plux 22 |
Artikkelnr. | BRA44800 |
Produsent | Brawa |