Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Topline modell av SJ Gbls-u 156 4 918-5 lukket godsvogn, periode fra 1968 med UIC nummer.
NMJ Topline modell av SJ Gbls-u 156 4 918-5 lukket godsvogn, periode fra 1968 med UIC nummer.
Superdetaljert Topline modell av SJ Giu i versjon fra 1940-1968. Alle detaljer på vognkasse, understell, og bremser. Modellen har endeluke, høy bremseplattform med utvendig håndbrems og nødbrems for transport av militærmannskaper. Korrekte og knivskarpe UIC påskrifter og nummer fra 1968. Separate påsatte håndtak i metall. NEM kortkoblingsmekanisme og koblingsholder. Eksakt i HO 1:87. Lengde over buffere 141,2 mm.
Litra G ble utviklet etter tester av SJ Grh med sveiset understell. De første ble levert til GDG-banene i 1935 og SJ fikk sine første i 1936. Hele 3471 vogner ble produsert frem til 1951. Litra G var dermed en av de viktigste vognene i den svenske godsvognparken. Vognen hadde en gulvflate på 30m2 og vekten var 13 tonn. Lastekapasiteten var 20,5 tonn. Med sin akselavstand på 8,4 meter var vognen godkjent for 100 km/t.
Vognene var i driften inntil midten av 1990 årene.
Mange av de svenske Privatbanene bestilte også disse store praktiske lukkede godsvognene, bl.a. TGOJ, BJ, HNJ, NOJ, GDJ, SWB og UGJ. Disse hadde stor samtrafikk med SJ og utlandet slik at også privatbanevognene kunne sees overalt i Europa.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | SJ |
Sporvidde | H0 / 16mm |
Artikkelnr. | NMJT604.301 |
Produsent | NMJ |