Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Topline modell av SJ Gre 48922 type 611 i original utgave fra 1961.
Topdetaljert Topline model av Gre, senere Gbs, i original version med originale påskrifter. Modellen har alle detaljer på vognkasse av 611 typen med slette vognsider, med 8 lufteventiler, korrugert metalldør, ferjekroker og med høy bremseplattform med utvendig høyt handbrem. Komplette og korrekte påskrifter for perioden før 1968. Komplett detaljert understell, imitert koblingskrok og med fjærende buffere. Kortkoblingsmekanisme og NEM koblingsholder. L.o.b. 161,1 mm
Også hos SJ var det behov for større vogner for lettere gods. SJ bestilte hele 4505 Gbs vogner fordelt på 3 type, 611,631 og 681. Gbs ble en av Sverige mest vanlige, moderne godsvogner. Fra 1968 fikk vognene international UIC litra Gbs 150 og computernummer.
Gbs vognene var også populære som innleie og/eller privatvogner. Flere store selskaper hadde egne vogner for sine transporter. Gullfiber, Edet, Tetra Pak, Nyckelkund, Posten var noen av disse. Pågens Bröd er et av Sveriges kjente varemerker for bakervarer og Pågens hadde flere Gre/Gbs vogner før brødtransport over hele Sverige. NMJ tilbyr mange varianter av disse flotte vognene.
Gbs er en standard UIC konstruksjon med lengde over buffere på 14020mm som i kom i bruk over hele Europa.
Gbs 611 som kom i 1961, ble bygget i hele 2500 eksemplarer. Denne hadde slette vognsider helt ned.
Gbs 631 (se NMJ 609.XXX serien) ble bygget i 1905 eksemplarer i fra 1964 og hadde synlig sidebjelke.
Den siste typen Gbs 681 hadde en høyere dør delvis opp over taket for å kunne last volumgods og ble bygget i 100 eksemplarer.
I tillegg ble det bygget noen Gbs etter det smale engelske profilet for transporter til Storbrittania, disse fikk litra Hfs/Hbfs.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | SJ |
Sporvidde | H0 / 16mm |
Artikkelnr. | NMJT608.101 |
Produsent | NMJ |