Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Superline modell av NSB El 2.2024, med en pantograf og sent driftsutseende. DCC med Lyd montert av NMJ.
Superline håndlaget messing modell med alle detaljer. Lys i alle lamper, interiør i førerrommet, høykavlitetsmotor og drivverk. Leveres kun i likestrøm med RP25 flenser. Minste kurveradie på 60 cm. Limitert engangsopplagmitert opplag. NEM standard 8 pins kontakt for decoder.
NSB El 2 elektrisk lokomotiv.
Den 28. mai 1920 ble kontrakten om bygging av 2 elektriske lokomotiver, for Christiania Drammensbanen undertegnet mellom NSB og Norsk Elektrisk Brown Boveri, A/S Per Kure og Norsk Maskinindustri Aktieselskap. Prisen var kr. 692.000 per stk fritt levert Vestbanen, ferdig prøvet og testet. Lokene ble levert i 1923. Konstruksjonen var basert på den sveitsiske Ce 4/6 typen, men var tyngre, sterkere og med større drivhjul.Lokene ble brukt over det vestlige banenett. Først som godstogslok, med største hastighet 50km/t. I 1926 ble lokene omkoblet til størstee hastighet på 75 km/t, og satt inn i hurtigtogene mellom Oslo- Kongsberg, Skien/Brevik. De ble under krigen brukt i nattogene til Bergen fra Oslo V til Hokksund for å spare kull. Siste tiden gikk de Oslo V-Drammen og senere på Hortenlinjen. 2023 ble utrangert i 1959 og 2024 i 1967.
Noen tekniske Data:
Akselfølge 1.B.B.1,
vekt 77,5 tonn,
effekt 1128HK/846 kW,
drivhjuldiameter 1445mm,
lengde 14780mm.
Største hastighet 50 km/t inntil 1926, deretter 75 km/t.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | NSB |
Strømsystem | DCC digtal med lyd |
Digitalt Grensesnitt | NEM 652 / 8 Pin |
Artikkelnr. | NMJS2.2024-4 |
Produsent | NMJ |