Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Superline Utstillingsmodell av NSB Damplokomotiv Type 29 Nr. 309.
Håndbygget messingmodell av NSB Damplok type 29, nr. 309.
UTSTILLINGSVERSJON uten motor med alle detaljer slik loket var fra 1920 og utover. RP 25 hjul. Minste kurveradius 60 cm. Eksakt i HO 1:87. Kun 30 modeller engangsopplag.
Totalt 7 lok av Type 29 ble bygget av Hamar Jernstøberi 1913-1920. Typen var Norges sterkeste damplok konstruert for malmtogene på Ofotbanen og var Norges svar på SJ type R som var Sveriges sterkeste damplok. Både NSB Type 29 og SJ type R hadde akselfølge 0-5 og 29 hadde en total vekt på 123,4 tonn og en l.o.b på 18255mm. Største tillatte hastighet var 40, senere 45 km/t.
Etter at Ofotbanen ble elektrifisert i 1923 ble lokene sendt sørover og brukt i tunge godstog på; Østfold- og Bergensbanen. Type 29/39 trakk opptil 1500 tonns tog på Østfoldbanen, selv i dag er dette en meget høy togvekt. 1940 da var Østfoldbanen var ferdig elektrifisert ble 166, 168, 170, 308 og 309 bygget om til Type 39 for bruk på Bergensbanen. En løpeaksel ble montert foran og kjelen flyttet fremover slik at akseltrykket ble redusert til 15 tonn. Noen av lokene fikk en imponerende stor pipe etter ombyggingen på grunn damp motstandsbrems
1963 ble de siste lokene av type 39 ble tatt ut av driften i 1963 og erstattet av Di 3.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | NSB |
Artikkelnr. | NMJSE29.309 |
Produsent | NMJ |