Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Topline modell av SJ Gbls-u 156 5 576-0 lukket godsvogn, periode fra 1968 med UIC nummer.
Superdetaljert Topline modell av SJ G-Gbls-u i versjon med UIC nummer og pskrifter. Alle detaljer p vognkasse, understell, og bremser. Modellen har endeluke, hy bremseplattform med utvendig hndbrems og ndbrems for transport av militrmannskaper. Korrekte og knivskarpe UIC pskrifter og nummer fra 1968. Separate psatte hndtak i metall. NEM kortkoblingsmekanisme og koblingsholder. Eksakt i HO 1:87. Lengde over buffere 141,2 mm.
Litra G ble utviklet etter tester av SJ Grh med sveiset understell. De første ble levert til GDG-banene i 1935 og SJ fikk sine første i 1936. Hele 3471 vogner ble produsert frem til 1951. Litra G var dermed en av de viktigste vognene i den svenske godsvognparken. Vognen hadde en gulvflate på 30m2 og vekten var 13 tonn. Lastekapasiteten var 20,5 tonn. Med sin akselavstand p 8,4 meter var vognen godkjent for 100 km/t.
Vognene var i driften inntil midten av 1990 rene.Mange av de svenske Privatbanene bestilte ogs disse store praktiske lukkede godsvognene, bl.a. TGOJ, BJ, HNJ, NOJ, GDJ, SWB og UGJ. Disse hadde stor samtrafikk med SJ og utlandet slik at ogs privatbanevognene kunne sees overalt i Europa.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | SJ |
Sporvidde | H0 / 16mm |
Artikkelnr. | NMJT604.103 |
Produsent | NMJ |