Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Superline håndlaget messing modell av NSB type 225b, Muesomversion fra Krøderbanen.
Modellen er håndlaget i messing og er helt gjort i metall. 21b 225 har blåsvart hytte og tender, russerblå kjele og sorte kjelebånd og mørkbrun ramme, og lysgrått tak.
Dette og de flotte detaljene, slik som kobberfarget skorsteinstopp og kobberrør på kjelen, åpen førerhytte og tender i original utgave, forniklende kjelebrør, svarte domer og andre kjeledetaljer gjør denne modellen til et virkelig blikkfang av en modell.
Drift på drivhjulene, strømopptak på lok og tender og høykvalitetsmotor og presisjonsfreste tannhjul sikrer meget gode kjøreegenskaper.
Lys i stor frontlampe
Minimum radius 60cm
Begrenset engangsopplag
HISTORIKK NSB 21b 225 ble levert av Thune i 19130.3.1911 og ble utrangert 22.10.1970. oType 21 var en av de mest vanlige damplokene hos NSB`og i alt 42 lok av type 21a, b og c ble levert til NSB fra 1904 til 1919. Type 21 var like god egnet for godstog såvel som for persontog og var det første virkelig universal lokomotivet hos NSB. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e. Type 21 var i bruk på alle baner, i alle slag tog. Den var den første riktig allround maskin og passet både for gods- og persontogene siden de kunne holde høyere hastighet i stigningen. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e. Senere når større loktyper kom var type 21 i bruk på alle sidebanene i Norge og gjorde utmerket tjeneste der. De siste 3 damplokene som ble tatt ut av driften var nettopp type 21 nr. 207, 252, og 376. 5 lok er bevart, nr. 207, 225 begge Krøderbanen, 252 Vossebanen og 376 og 377. Siste lok av typen, nr. 207, ble tatt ut av tjeneste 22.6.1971 etter 63 års tjeneste.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | NSB |
Strømsystem | DC Analog |
Digitalt Grensesnitt | NEM 652 / 8 Pin |
Artikkelnr. | NMJS21b225 |
Produsent | NMJ |