NMJ Superline NSB Damplokomotiv Type 21e 207, DC

  • Ikke på lager
SKU
1014724
Artikkelnr.
NMJS21e207
Produsent
NMJ
kr 12 495,00
Tilgjengelighet: Ikke på lager
c

Åpent kjøp i 30 dager

d

Gratis frakt over 3000 kr

e

Sendes innen 24 timer

f

750 m² butikk i Oslo

Detaljer

NMJ Superline håndlaget messing modell av NSB type 21e 207 i siste driftsutgave 1960-1971.

Superine modell av 21e 207 i sen driftsversion fra ca 1960-1971 slik den var som siste damplok hos NSB.

Modellen er håndlaget i messing og er gjort helt i metall. 21e 207 har blåsvart hytte og tender, mørk grå kjele med sorte kjelebånd og har sort ramme, hjul go tender med røde bufferbjelker. 207 har underliggende stor plog og røykskjermer av "Eseløretypen".

Dette og de flotte detaljene, slik som turbogenerator, gammel type dampdom, frontlampe montert på toppen av røykskapet, slank korstein, lukket førerhytte med bakvegg på tender, med større kullkasse av bokstypen gjør utgave til en tidstypisk utgavesom passer sammen de meste av det moderne materiellet hos NSB. Vennligst bemerk at alle lokene har forkjellige tendere, of forskjellige detalje.

Drift på drivhjul, strømopptak på lok og tender og høykvalitetsmotor og presisjonsfreste tannhjul sikrer meget gode kjøreegenskaper.

Lys i stor frontlampe

Minimum radius 60 cm

Begrenset engangsopplag

HISTORIKK 21.c 207 ble levert av Hamar til NSB i 1909 som 21a med fabrikknummer 46. Loket ble bygget om til 21d i 1923 og til 21e i 1929. 21e 207 var siste damplok i drift hos NSB og ble utrangert 21.6.1971 og markerte slutten på 117 års drift med damplok. Ett damplok fra Nohab ble utrangert og et nytt Nohab diesellok kom til!!, bare 50 år senere.

Type 21 var en av de mest vanlige damplokene hos NSB`og i alt 42 lok av type 21a, b og c ble levert til NSB fra 1904 til 1919.

Type 21 var like god egnet for godstog såvel som for persontog og var det første virkelig universal lokomotivet hos NSB. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e. Type 21 var i bruk på alle baner, i alle slag tog. Den var den første riktig allround maskin og passet både for gods- og persontogene siden de kunne holde høyere hastighet i stigningen. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e. Senere når større loktyper kom var type 21 i bruk på alle sidebanene i Norge og gjorde utmerket tjeneste der.

De siste 3 damplokene som ble tatt ut av driften var nettopp type 21 nr. 207, 252, og 376. 5 lok er bevart, nr. 207, 225 begge Krøderbanen, 252 Vossebanen og 376 og 377. Siste lok av typen, nr. 207, ble tatt ut av tjeneste 22.6.1971 etter 63 års tjeneste.

Mer informasjon

Mer informasjon
Produsent NMJ
Artikkelnr. NMJS21e207
Jernbaneselskap NSB
Digitalt Grensesnitt NEM 652 / 8 Pin
Skala H0 / 1:87
Strømsystem DC Analog