Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Topline modell av SJ G 43936 ”AB Åkerlund & Rausing”.
Superdetaljert Topline modell av SJ G 43936, KERLUND & RAUSING. Alle detaljer p vognkasse, understell, og bremser. Modellen har endeluke, hy bremseplattform med utvendig hndbrems. Korrekte og knivskarpe pskrifter. Separate psatte hndtak i metall. Ekstra skilt som separate del medflger. NEM kortkoblingsmekanisme og koblingsholder. Eksakt i HO 1:87. Lengde over buffere 141,2 mm.
REKLAMEVOGNER
Private Selskaper hadde egne eller leide vogner av SJ og lakkerte de i egne farger med reklame for egne produkter/firmaer. Se artiklene 604.507-604.521. Dette var et fargerikt innslag p de svenske jernbanene. kerlund & Rausing er et svensk industrieventyr med fabrikkerfor matvareemballasje i mange land. Blandt str de bak Tetra Pak. kerlund & Rausing hadde flere egne vogner i drift, se ogs art 604.521.
PRIVATBANER
Mange av de svenske Privatbanene bestilte ogs disse store praktiske lukkede godsvognene, bl.a. TGOJ, BJ, HNJ, NOJ, GDJ, SWB og UGJ. Alle disse hadde stor samtrafikk med SJ og utlandet slik at ogs privatbanevognene kunne sees overalt i Europa.Eksakt i HO med alle detaljer.
Litra G ble utviklet etter tester av SJ Grh med sveiset understell. De første ble levert til GDG-banene i 1935 og SJ fikk sine første i 1936. Hele 3471 vogner ble produsert frem til 1951. Litra G var dermed en av de viktigste vognene i den svenske godsvognparken. Vognen hadde en gulvflate på 30m2 og vekten var 13 tonn. Lastekapasiteten var 20,5 tonn. Med sin akselavstand på 8,4 meter var vognen godkjent for 100 km/t.<
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | SJ |
Sporvidde | H0 / 16mm |
Artikkelnr. | NMJT604.519 |
Produsent | NMJ |