c

Åpent kjøp i 30 dager

d

Gratis frakt over 3000 kr

e

Sendes innen 24 timer

Passion for trains
Passion for trains
0 item(s)

Du har ingen varer i handlekurven.

Forhåndsbestill
NMJS21a176 - NMJ Superline NSB Damplok Type 21a 176, original version a
Forhåndsbestill
NMJS21a176 - NMJ Superline NSB Damplok Type 21a 176, original version a
NMJS21a176 - NMJ Superline NSB Damplok Type 21a 176, original version
NMJS21a176 - NMJ Superline NSB Damplok Type 21a 176, original version

NMJ Superline NSB Damplok Type 21a 176, original version

Artikkelnummer:
1014725
Produsentens varenr.:
NMJS21a176
Produsent:
NMJ
kr 12 495,00

Tilgjengelighet: Forhåndsbestill  j

Alltid tilgjengelig

Nå kan du bestille kommende nyheter eller varer som ikke er på lager. Varen vil bli sendt til deg så fort vi får den inn på lager. Vær oppmerksom på at forhåndsbestillinger er avhengig av tilgjengelighet fra våre leverandører. Lange leveringstider kan forekomme. Alle forhåndsbestillinger er uforpliktende og kan kanselleres ved å sende oss en epost.

-
+
c

Åpent kjøp i 30 dager

d

Gratis frakt over 3000 kr

e

Sendes innen 24 timer

f

750 m² butikk i Oslo

Beskrivelse

NMJ Superline håndlaget messing modell av NSB type 21a 176 i original utgave fra 1904.

Superine modell av 21a 176 i original versjon med Superline håndlaget messing modell av NSB type 21a 176 i original utgave fra 1904.

Modellen er håndlaget i messing og er helt gjort i metall. 21a 176 har blåsvart hytte og tender, russerblå kjele og forniklede kjelebånd og mørkbrun ramme.

Dette og de flotte detaljene, slik som kobberfarget skorsteinstopp og kobberrør på kjelen, åpen førerhytte og tender i original utgave, forniklende kjelebrør, svarte domer og andre kjeledetaljer gjør denne modellen til et "smykke" av modell.

Drift på drivhjul, strømopptak på lok og tender og høykvalitetsmotor og presisjonsfreste tannhjul sikrer meget gode kjøreegenskaper.

Lys i stor frontlampe

Minimum radius 60cm

Begrenset engangsopplag

HISTORIKK 21a 176 ble bygget av Thune og levert til NSB 22.7.1904. Loket ble ombygget til 21d i 1925, og i 1928. Uttrangeringen kom 7.10.1960.

Type 21 var en av de mest vanlige damplokene hos NSB`og i alt 42 lok av type 21a, b og c ble levert til NSB fra 1904 til 1919. Type 21 var like god egnet for godstog såvel som for persontog og var det første virkelig universal lokomotivet hos NSB. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e.

Type 21 var i bruk på alle baner, i alle slag tog. Den var den første riktig allround maskin og passet både for gods- og persontogene siden de kunne holde høyere hastighet i stigningen. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e. Senere når større loktyper kom var type 21 i bruk på sidebanene i Norge og gjorde utmerket tjeneste der.

De siste 3 damplokene som ble tatt ut av driften var nettopp type 21 nr. 207, 252, og 376. 5 lok er bevart, nr. 207, 225 begge Krøderbanen, 252 Vossebanen og 376 og 377. Siste lok av typen, nr. 207, ble tatt ut av tjeneste 22.6.1971 etter 63 års tjeneste.

Spesifikasjon

Produsent NMJ
Skala H0 / 1:87
Jernbaneselskap NSB
Digitalt Grensesnitt NEM 652 / 8 Pin
Strømsystem DC Analog

Product was successfully added to your shopping cart.