c

Åpent kjøp i 30 dager

d

Gratis frakt over 3000 kr

e

Sendes innen 24 timer

Passion for trains
Passion for trains
0 item(s)

Du har ingen varer i handlekurven.

Forhåndsbestill
NMJS21c372 - NMJ Superline NSB Type 21c 372, sen driftsutgave a
Forhåndsbestill
NMJS21c372 - NMJ Superline NSB Type 21c 372, sen driftsutgave a
NMJS21c372 - NMJ Superline NSB Type 21c 372, sen driftsutgave
NMJS21c372 - NMJ Superline NSB Type 21c 372, sen driftsutgave

NMJ Superline NSB Type 21c 372, sen driftsutgave

Artikkelnummer:
1014728
Produsentens varenr.:
NMJS21c372
Produsent:
NMJ
kr 12 495,00

Tilgjengelighet: Forhåndsbestill  j

Alltid tilgjengelig

Nå kan du bestille kommende nyheter eller varer som ikke er på lager. Varen vil bli sendt til deg så fort vi får den inn på lager. Vær oppmerksom på at forhåndsbestillinger er avhengig av tilgjengelighet fra våre leverandører. Lange leveringstider kan forekomme. Alle forhåndsbestillinger er uforpliktende og kan kanselleres ved å sende oss en epost.

-
+
c

Åpent kjøp i 30 dager

d

Gratis frakt over 3000 kr

e

Sendes innen 24 timer

f

750 m² butikk i Oslo

Beskrivelse

NMJ Superline håndlaget messing modell av NSB type 21c 375 i sen driftsutgave 1950-1971.

Superine modell av 21c 375 i sen driftsversion fra ca 1950-1971 og slik de var på slutten driftstiden.

Modellen er håndlaget i messing og er gjort helt i metall. 21c 375 har blåsvart hytte og tender, mørk grå kjele med sorte kjelebånd og har sort ramme og røde bufferbjerker linje på sidene samt rødehjulinger på lok og tender.

Dette og de flotte detaljene, slik som turbogenerator, "flosshatt" type moderne dampdom, frontlampe montert på røykskapet, slank korstein, lukket førerhytte med bakvegg på tender, med større kullkasse av bokstypen gjør modellen til en tidstypisk utgave som passer sammen de meste av det moderne materiellet hos NSB.

Drift på drivhjul, strømopptak på lok og tender og høykvalitetsmotor og presisjonsfreste tannhjul sikrer meget gode kjøreegenskaper.

Lys i stor frontlampe

Minimum radius 60cm

Begrenset engangsopplag

HISTORIKK 21c 375 ble levert av NOHAB, Nyqvist & Holm i Trollhättan 25.6.1919 som byggenummer 1159 og var med helt til 12.11.1969, helt til den siste leveringen av Di3 fant sted. Ett damplok fra Nohab ble utrangert og et nytt diesellok kom til!!, 50 år senere.

Type 21 var en av de mest vanlige damplokene hos NSB`og i alt 42 lok av type 21a, b og c ble levert til NSB fra 1904 til 1919. Type 21 var like god egnet for godstog såvel som for persontog og var det første virkelig universal lokomotivet hos NSB. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e. Type 21 var i bruk på alle baner, i alle slag tog. Den var den første riktig allround maskin og passet både for gods- og persontogene siden de kunne holde høyere hastighet i stigningen. Senere ble 21a ombygget både til c, d og e. Senere når større loktyper kom var type 21 i bruk på alle sidebanene i Norge og gjorde utmerket tjeneste der.

De siste 3 damplokene som ble tatt ut av driften var nettopp type 21 nr. 207, 252, og 376. Hele 5 lok er bevart, nr. 207, 225 begge Krøderbanen, 252 Vossebanen og 376 og 377. Siste lok av typen, nr. 207, ble tatt ut av tjeneste 22.6.1971 etter 63 års tjeneste.

Spesifikasjon

Produsent NMJ
Skala H0 / 1:87
Jernbaneselskap NSB
Digitalt Grensesnitt NEM 652 / 8 Pin
Strømsystem DC Analog

Product was successfully added to your shopping cart.