Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
Nye Utgaver:Periode 1970-1986
NMJ's Trevognserie i TOPLINE Pluss-serien med interiørlys og meget realistisk teakstruktur.
NMJ Topline+ modell av NSB B22 18148, 2. Kl. Personvogn med tønnetak og Fletner takventiler.
Modellene er eksakt i skala 1:87 HO, med alle detaljer på vognkasse, interiør, tak og understilling. Modellene er lakkert i teakstruktur og komplett med LED interiørbelysning.
Historikk:
NSB Turistvogner med store vinduer og med 2+2 seter, noe ga god utsikt til begge siderog ga reisen et helt nytt innhold og de ble meget populære blant de reisende. Vognene hadde 64 seter og hadde lanterinetak med overlysvinduer. På grunn av blendingen ble disse fjernet under 2 Verdenskrig.
Co3c, fra 1956 Bo3c, fra 1970 B22 "Turistvognene" ble satt inn først av alt på hoved- og turiststrekningene, Oslo, Stavanger, Trondheim og ikke minst Bergen. Etter hvert som stålvognene B2/B9 og ikke minst B3 ble levert ble trevognene forskjøvet til innsatstog, lokaltog og på strekninger som Østfold, Vestfold. Røros etc. De siste ble trevognene utrangert i 1983, mange etter nesten 70 års tjeneste. Fra og med vogn 742 i perioden 1924-1937 ble en serie på 12 vogner bygget av Skabo med hvelvet tak, og i perioden 1942-1944-fikk 6 understillinger nye Co3c vognkasser med hvelvet tak.
B22 ex Co3c 18148 var en de to siste som ble bygget av Skabo i1937. Co3c "Turistvogner" 3. Kl. , type 1, med store vinduer og lanterinetak ble bygget i 6 serier fra 1912 og til og med 1937. Totalt 51 vogner ble bygget, 34 av Strømmen, 12 av Skabo og 5 hos Skandia i Danmark.
Turistvogn ble et begrep helt inn til 1980 årene og fortsatte som betegnelse også for stålvognene av type B2/B9 og B3.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | NSB |
Sporvidde | H0 / 16mm |
Artikkelnr. | NMJT153.401 |
Produsent | NMJ |