Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Topline+ modell av NSB 2. Kl. Personvogn type Bo3c 562, type 1, (fra 1970 B22) med lanterninetak og Fletner takventiler.
Topline modellen er eksakt i skala 1:87 HO, med alle detaljer på vognkasse, interiør, tak og understilling. Modellene er lakkert i teakstruktur og komplett med LED blinkfri interiørbelysning, håndlakkert i teakstruktur.
Historikk.
NSB BCo3c 562 Turistvogn ble bygget av Strømmen Værksted i 1915 som Co3c type 1 og fikk bedre innredning med 2 +2 seteanordning, 64 sitteplasser, store vinduer og lanterinetak, opprinnelig med overlysvinduer. Co3c ble bygget i 3 serier fra 1912 og til og med 1924, totalt 36 vogner. De fleste ble bygget på Strømmens Værksted, men også 4 vogner på Skabo og 5 hos Skandia i Danmark.
Disse åpne Turistvognene som med store vinduer som ga god utsikt til begge sider ga reisen et helt nytt innhold og de ble meget populære blant de reisende. Overlysvinduene ble blendiet under 2 Verdenskrig. Turistvogn ble et begrep helt inn til 1980 årene og fortsatte som betegnelse også for stålvognene av type B2/B9 og B3.
Co3c, fra 1956 Bo3c, fra 1970 B22 "Turistvognene" ble satt inn først av alt på hoved- og turiststrekningene, Oslo, Stavanger, Trondheim og ikke minst Bergen. Etter hvert som stålvognene B2/B9 og ikke minst B3 ble levert ble trevognene forskjøvet til innsatstog, lokaltog og på strekninger som Østfold, Vestfold. Røros etc. De siste ble trevognene utrangert i 1983, mange etter nesten 70 års tjeneste.
Fra og med vogn 747 i perioden 1927-1937 ble en serie på10 vogner bygget av Skabo med hvelvet tak, og i perioden 1942-1944-fikk 6 understillinger nye Co3c vognkasser med hvelvet tak,slik at totalt antall Turistvogner ble 52 vogner.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | NSB |
Sporvidde | H0 / 16mm |
Artikkelnr. | NMJT155.302 |
Produsent | NMJ |