Åpningstider i påsken: Mandag 25/03 og Tirsdag 26/03: 10-18 | Onsdag 27/03: 10-14 | Påskeaften: Stengt

NMJ Superline NSB Flisvogn Lt4 7145 T.1

SKU
1028070
Artikkelnr.
NMJSLt47145
Produsent
NMJ
kr 2 595,00
Tilgjengelighet: På lager
-
+
c

30 dager bytterett

d

Frakt fra 89 kr, Gratis frakt over 3000 kr

e

Lynrask levering

f

750 m² butikk i Oslo

Detaljer

p>NY NMJ Superline Godsvognserie; NSB Flisvogn Lt4 7145 Type 1 med høye trekarmer trekarmer og sidedører i stål og tre.

Håndbygget superdetaljert messing modell med alle detaljer på vognkasse og med komplett understell og bremseanlegg i messing

Kun 24 Modelle er lagetr

Lt4/Fb/Fb-w bestanden var på det meste 415 vogner, derav 324 T1 og 91 Lt4 T.2. Lt4 ble en av Norges mest typiske og mest brukte godsvogner. Utover 1960 var det et kraftig økende behov for transport av flis ettersom behovet for og produksjonen av forskjellige typer sponplater økte sterkt. Ï denne perioden fikk NSB bevilget lite penger til investeringer i nytt og effektivt materiell fra et lite fremsynt Storting. Løsningen ble at NSB bygget om et stort antall godsvogner til Flisvogner.

Først ble det bygget om mange etterlatte tyske godsvogner ved at taket ble kuttet vekk, og når behovet økte ytterligere ble mange NSB L4/Elo vogner (samme understell som G4) ombygget med høye karmer til Lt4 Type 1, og Lt4 Type 2 med høyere endevegger. Også G4 vogner ble ombygget til Flisvogner littra Fbs, slik flisvognsparken var en interessant og brokete forsamling av vogner med forskjellig opphav og med mange type vogner i togene

Lt4/Fb/Fb-w 1-4 var i driften inntil tilstrekkelig antall Finsam løftekasser på Rps vognene var levert. Etter 1968 fikk de fleste Lt4 UIC litra i Fb 601 8000 serien og Fb-w 603.

Mer informasjon

Mer informasjon
Skala H0 / 1:87
Jernbaneselskap NSB
Sporvidde H0 / 16mm
Artikkelnr. NMJSLt47145
Produsent NMJ