Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NMJ Superline CM2 "Padda", Askim-Solbergfossbanen
Superline med alle detaljer for Solberfossbanen Cm2. Modellen har fullt interiør og har alle spesifikke detaijer på vognkasse og chassis. Lakkert i elegant sølvfarge med grå støtfangere med møkgrå tak. Modellen har holder for ski og lange gjenstander på sideveggene. Faulhabermotor og to store kondensatorer samt presisjonsfrest drivverk sikrer optimale kjøreegenskaper.
Modellen leveres ferdig digital med innvendig belysning. Meget begrenset opplag.
Historikk
Den private bruksbanen Askim-Solbergfoss, som ble bygget i forbindelse med byggingen av kraftverket i GLomma ved Solbergfoss, trengte en ny motorvogn til erstatning for den etterhvert upålitelig «Gamla» fra 1928. Da Skabo fikk lisens på byggingen av Hilding Carlsson 2 akslede type Yd motorvogner bestilte banen en motorvogn som ble produsert og levert i 1938 sammen med to motorvogner type Cmb 16 til NSB,</< Padda ble utrustet med kraftig støtfanger og en koblingskrok for å kunne trekke en godsvogn/tilhengervogn. Padda var i trafikk helt til Solberfossbanen ble nedlagt i 04.01.1965. «Padda» og «Gamla» sto i mange i år lokstallen i Solbergfoss og ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb og er stasjonert på Krøderbanen.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | Privat |
Strømsystem | DCC Digital |
Digitalt Grensesnitt | - |
Artikkelnr. | NMJSCM2 |
Produsent | NMJ |