Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre opplevelsen bedre. I samsvar med det nye e-direktivet trenger vi å be om tillatelse til å sette informasjonskapsler. Lær mer.
NSB Type 30b 359 originalversjon
NMJ Superline modell av NSB 30b 359 i originalversjon fra 1921, med alle originale detaljer og «ru sserblå» kjele, acetylen front lampe og original tender.
Opplag: 15 modeller.
Modellen kommer som DC analog, og det tas sikte på å utvikle et eget printkort med den plassbesparende NEXT18 plugg for (lyd)dekoder.
Historikk
NSB TYPE 30b Damplokomotiv.
For NSB's hurtigtog ble det konstruert en ny loktype med største hastighet 90km/t. I årene 1914-1939 ble det bygget hele 45 lok av type Type 30. Det ble levert 18 lok type 30a fra 1914 til 1919 og 4 lok type 30c fra 1938 til 1939 begge av Thunes Mek Verksted i Oslo.
Forbildet for NMJ Superline modellen er NSB Type 30b. NSB type 30b var i hovedsak planlagt for den da nye Dovrebanen. I årene 1921-1922 leverte Norsk Maskin Industri, som var et samarbeid mellom Thunes Mek Verksted i Oslo og Hamar Mek Verksted 23 type 30b lok med nr. 346 til 368.
Med største hastighet på 90km/t ble NSB type 30 ble etter hvert satt i inn raske tog på alle banestrekninger. Type 30b var både et meget elegant lok, også en teknisk vellykket loktype. Ved siden Dovregubben, og type 32 var Type 30 en av 3 loktyper som hadde største tillatte hastighet på 90 km/t. 362 ble som siste lok av typ 30b utrangert 9.11.1970, etter 49 år i driften, samme dag som dampdriften opphørte i Norge.
Skala | H0 / 1:87 |
---|---|
Jernbaneselskap | NSB |
Strømsystem | DC Analog |
Digitalt Grensesnitt | - |
Artikkelnr. | NMJS30b259 |
Produsent | NMJ |